Lange trefwoorden effectief of een flop

U heeft waarschijnlijk regelmatig gehoord dat korte zoekopdrachten veel gebruikt worden, terwijl de lange zoekopdrachten niet zo populair zijn. Is dit wel een realistisch beeld van de gemiddelde gebruiker? Op basis van een zoekopdrachten database met 1.4 biljoen opdrachten, geven wij u inzicht in het gedrag van de gebruik en de lengte van de zoekopdracht met het volume.

Gebruikte zoekopdracht op lengte

over het algemeen wordt er vanuit gegaan dat een zoekopdracht 3 woorden bevat.
Maar wat is werkelijk de lengte van een zoekopdracht van een gebruiker?

Zoekopdracht verdeling op lengte

Totaal aantal zoekopdrachten = 1.4 biljoen.
 
zoekwoorden lengte

Onverwachts? Uit alle zoekactiets is maar 2,8% een zoekopdracht met maar 1 woord. Daar in tegen bevatten meer dan 41% van de zoekopdrachten meer dan 5 woorden.

Zoekopdrachten per maand.

Het volgende wat we gaan bekijken is hoe vaak de zoekopdrachten voorkomen. Het volgende diagram geeft een overzicht hoe vaak een zoekopdracht per maand wordt gebruikt:

Zoekopdrachten verdeling

Totaal aantal zoekopdrachten = 1.4 biljoen.
 
zoekvolume verdeling

Hier geven de lange zoekopdrachten zichzelf vorm.
Zo'n 96% van alle zoekopdrachten worden minder dan 50 keer per maand gebruikt.

Zoekopdracht lengte vs zoekvolume

Nu we de meest gebruikte lengte hebben bekeken en hoe vaak ze gebruikt worden, gaan we kijken naar de relatie tussen deze twee.

Uit de eerdere resultaten bleek dat de korte zoekopdrachten met één woord een hoog zoekvolume hadden maar minder populair zijn en de lange zoekopdrachten met meer dan 5 woorden zeer laag zoekvolume hebben maar heel populair zijn.

Om dit beter in kaart te brengen verdelen we de zoekopdrachten in 8 categorieën op basis van het zoekvolume en kijken we naar het aanwezigheids-percentage van de zoekopdrachten met de verschillende lengtes.

Overzicht zoekwoord lengte VS zoekvolume

Totaal aantal zoekopdrachten = 1.4 biljoen.
 
lengte tegenover het zoekvolume

Er is duidelijk een verband tussen de lengte van de zoekopdracht en het zoekvolume van deze zoekopdracht.

Zo'n 9% van de zoekopdrachten met een zoekvolume van een miljoen of meer bevatten meer dan 3 woorden. Hier zijn een aantal voorbeelden:

  • Brussel airport aanslag
  • Amsterdam gay pride
  • Beauty and the beast

Veel mensen beschrijven lange trefwoorden als trefwoord met meer dan 3 woorden om gericht een kleine doelgroep aan te spreken.
Terwijl u duidelijk ziet dat lange trefwoorden niet direct minder populair zijn.

Om dit een beeld te geven hebben we de zoekopdracht in verschillende groepen opgedeeld, en het volume per groep opgeteld:

Totaal zoekvolume op lengte

Totaal aantal zoekopdrachten = 1.4 biljoen.
 
totaal zoekvolume op lengte

Dit toont aan dat er geen specifieke lengte is die voor meer verkeer zorgt.

Hoe doet u er uw voordeel mee?

Zo'n 40% van alle zoekopdrachten bevatten meer dan 3 woorden, maar worden minder dan 50 keer per maand gebruikt.
Om uw voordeel hieruit te halen moet u begrijpen wat er in deze zoekopdrachten staat.

Websites die goed scoren op zoekopdrachten met meer dan 3 woorden, scoren goed op de lange zoekopdrachten die op elkaar lijken.
Veel mensen stellen namelijk dezelfde vraag maar op een andere manier. 

Hierin verwerken ze de korte trefwoorden met een hoog zoekvolume, door de focus te leggen op de lange zoekopdracht met hetzelfde onderwerp bereik je een groter publiek.
Hiermee leg je de focus op de korte trefwoorden maar ook op de lange trefwoorden.

Daarnaast moet u rekening houden dat 50% van de gebruikers mobiele gebruikers zijn, deze gebruikers zijn geneigd om minder lange zoekopdrachten te type.
Natuurlijk betekend dit niet dat ze geen lange zoekopdrachten gebruiken want Google heeft zoekopdracht suggesties. Mensen zijn geneigd hier snel op te klikken.
Dit biedt mogelijkheden om gericht lang zoekopdrachten te achterhalen.

Bron:ahrefs

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Laatste blogposts

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15