10 LinkedIn hacks die elke ondernemer zou moeten kennen

De laatste jaren is het gebruik van LinkedIn fors toegenomen. Niet gek als men kijkt naar de cijfers van afgelopen jaren: in 2014 werd er elke twee seconden een profiel aangemaakt. Dat is maar liefst 170.000 nieuwe LinkedIn profielen per dag!

De cijfers liegen er niet om. In een wereld waarin tegenwoordig een digitaal naamplaatje het verschil maakt tussen omzet of verlies, vormt social media een cruciaal onderdeel in het hele ondernemingsplan.

Nooit was het zo eenvoudig geweest voor de ondernemer om in een geringe tijd zo ontzettend veel potentiële klanten te bereiken met social media. Hierbij vormt LinkedIn een onmisbaar tool als het op online netwerken aankomt.

LinkedIn biedt eindeloos veel mogelijkheden voor ondernemers om hun bereik te vergroten en naamsbekendheid te garanderen. Maar maakt de ondernemer wel optimaal gebruik van alle kansen die door LinkedIn worden aangereikt?

Haalt u alles uit Linkedin? Wij zetten 10 onmisbare hacks op een rijtje zodat u LinkedIn volledig kunt benutten.

1. Een bedrijfspagina opzetten

Het aanmaken van een profiel op LinkedIn is automatisch een persoonlijk profiel. Vanuit dit profiel kunt u een bedrijfspagina aanmaken. Een bedrijfspagina biedt meer voordelen dan een persoonlijk profiel. Zo kunt u showcase-pagina’s aanmaken die producten of diensten afzonderlijk in de spotlight zetten. Bovendien kunt u vacatures en updates plaatsen die gericht zijn op een specifieke doelgroep.

2. Personaliseer de URL

Elk LinkedIn profiel krijgt automatisch een persoonlijke web-URL. Deze bestaat uit een reeks cijfers, niet aantrekkelijk om te zien en moeilijk te onthouden voor uw bezoekers. Gelukkig is dit gemakkelijk aan te passen.

Om dit te kunnen bewerken gaat u naar Profiel > Profiel weergeven > Uw openbare profiel bewerken. Vervolgens ziet u rechts onder de kop URL van openbare profiel bewerken. Klik op het blauwe penceeltje naast de web-URL om hem gemakkelijk aan te passen.

3. Aansluiten bij interesse groepen

LinkedIn biedt de mogelijkheid aansluiting te vinden bij groepen binnen een bepaalde branche, sector of interesse. Deze groepen zijn vergelijkbaar met forums. Middels deze groepen kunt u netwerken, content delen of samen brainstormen. Als ondernemer kunt u hier een hoop voordelen uit halen.

Deze groepen kunt u bereiken door rechtsboven op Werk te klikken en vervolgens op Groepen.

Schermafbeelding 2017 05 18 om 10.20.52

4. Kennis van paginabezoekers

Via LinkedIn kunt u precies zien wie wanneer en hoe vaak uw pagina heeft bezocht. Deze gegevens zijn in te zien via het kopje Wie heeft uw profiel bekeken? Als uw pagina bijvoorbeeld vaker is bezocht door een persoon van een bepaald bedrijf, kunt u overwegen contact op te zoeken met deze persoon. Hij of zij zal waarschijnlijk interesse hebben in uw diensten.

5. Zorg voor aanbevelingen

Reviews vormen een belangrijk onderdeel in het aankoopproces. De consument wil immers weten of het product voldoet aan de verwachtingen. Dezelfde functie heeft ook LinkedIn geïmplementeerd op bedrijfspagina’s en profielen.

Wanneer u een goede samenwerking heeft genoten of uw klant is tevreden met het geleverde werk, kunt u die connectie vragen om een aanbeveling te schrijven op uw bedrijfspagina. Uw connecties of potentiële klanten lezen de review en kunnen vervolgens bepalen of ze bepaalde diensten bij u afnemen.

6. Herkenbaarheid is een pre

Zoals eerder besproken heeft LinkedIn de bekende mogelijkheid om informatie over uw profielbezoekers in te zien. Maar wat zien ze precies op uw profiel?. Het is belangrijk inzicht te hebben in de gegevens die andere bezoekers op uw pagina te zien krijgen, zodra zij zien dat u hun profielen heeft bekeken. Om te bekijken wat bezoekers op uw pagina kunnen zien gaat u naar Profiel > Profiel weergeven > daarna klikt u rechts op Uw openbare profiel bewerken.

7. Gebruik LinkedIn voor vacatures

Naast een professioneel netwerk dat u opbouwt, is LinkedIn het ultieme platform dat geschikt is voor het plaatsen van vacatures. Veel professionals gebruiken LinkedIn om opzoek te gaan naar werk. Als ondernemer kunt u hier op inspelen door het plaatsen van vacatures op LinkedIn. Het plaatsen van vacatures kost echter geld, maar is hét middel om uw werknemerspool uit te breiden.

8. De LinkedIn-Badge

Heeft u baat bij meer bezoekers op uw LinkedIn pagina? Dat kan via de LinkedIn-Badge. In plaats van een link naar uw LinkedIn pagina op uw website kunt u een knop gebruiken. Dit is herkenbaarder en in één klik heeft u bezoekers van buitenaf geleid naar uw pagina en daarmee meer connecties gegenereerd.

Om een LinkedIn-badge toe te voegen aan uw website gaat u naar Profiel > Profiel weergeven > Uw openbare profiel weergeven. U scrolt een stukje naar beneden en klikt op Badge voor uw openbare profiel maken. Vervolgens kiest u de badge die u het meest aanspreekt en hoeft u enkel de URL te kopiëren naar uw website.

Schermafbeelding 2017 05 18 om 09.29.17

9. Gebruik die statistieken

Net als Facebook biedt tevens LinkedIn de optie om cijfers en statistieken van een pagina in te zien. Middels deze tool kunt u zien hoeveel bezoekers uw pagina heeft, welke updates het populairst waren, welke concurrenten in dezelfde branche het LinkedIn-wijs beter doen enz. Door kennis op te doen over de effectiviteit van uw pagina kunt u nauwkeuriger vervolgstappen bedenken die de populariteit van uw pagina moeten verhogen. Op uw bedrijfspagina zijn deze gegevens in te zien via het kopje Statistieken linksboven.

10. LinkedIn in uw e-mailhandtekening

Men slaat vaak de plank mis bij het inzetten van e-mailhandtekeningen. Deze bevatten cruciale informatie zoals naam en contactgegevens, maar vaak genoeg geen social media links. Helaas, want deze links zijn net zo belangrijk in een wereld vol digitale profielen. Een linkedIn Link in uw handtekening die direct leidt naar uw profiel of bedrijf zorgt ervoor dat de e-mailontvanger alvast kennis kan maken met de onderneming of persoon in een professionele context. 

Eindoordeel

Het is bekend. Als ondernemer kunt u LinkedIn niet meer vermijden. Het is een onmisbaar schakel in het tijdperk van de social media geworden. Adopteer deze 10 tips om zeker te zijn van een goede basis op uw LinkedIn profiel.

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Laatste blogposts

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15