AMP, do or don’t?

AMP afbeelding.

AMP

Do or don't?

De eerste Accelerated Mobile Pages verschijnen al bovenaan in de zoekresultaten van Google. Maar wat is AMP nu eigenlijk en waarom wordt het gebruikt? Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen en voor welk type sites is AMP het meest geschikt? In dit artikel gaan we hier nader op in.

Wat is AMP?

amp1

Accelerated Mobile Pages (AMP) is een open-source initiatief van Google met als doel het zorgen voor een betere mobiele gebruikservaring. Deze pagina’s zijn aangepaste, ‘uitgeklede’ HTML varianten van de reguliere webpagina’s. Dit maakt ze geoptimaliseerd om razendsnel rijke content (afbeeldingen, animaties, video’s, etc.) te kunnen laden op mobiele telefoons.

Sinds de introductie van AMP twee jaar geleden, is het uitgegroeid van enkele lanceringspartners naar 25 miljoen webdomeinen die meer dan 4 miljard AMP pagina's hebben gemaakt. Deze hebben inmiddels een gemiddelde laadtijd van slechts 0,5 seconden. De eerste onderzoeksresultaten van het binnenkort te verschijnen Forrester Consulting Total Economic Impact ™ -onderzoek (in opdracht van Google) wijzen uit dat gebruik van AMP leidt tot een toename van het websiteverkeer met 10% met een 2x langere tijdsduur op de pagina. Voor e-commerce websites die AMP gebruiken, vond de studie ook een toename van 20% in verkoopconversies ten opzichte van sites zonder AMP.

amp2

Snel, sneller, snelst

Onderzoek (SEMrush, juni 2017) heeft aangetoond dat bezoekersaantallen, tijdsduur op de website, het aantal bekeken pagina’s per sessie en het bouncepercentage de belangrijkste factoren zijn voor de ranking op zoekpagina’s. Deze resultaten worden indirect beïnvloed door de snelheid van een pagina.

Volgens Google heeft 75% van de websites een laadtijd van 10 seconden of langer en verlaat 53% van de bezoekers na circa 3 seconden laadtijd de pagina. Een betere en snellere gebruikerservaring zorgt ervoor dat bezoekers langer op de website blijven en kan voordelen geven qua conversie. “Users like speed!”

Bereid je voor!

amp3

AMP is in eerste instantie vooral ingezet voor nieuwswebsites. Inmiddels is AMP ook door verschillende commerciële sites in gebruik genomen. Thrillist, een online lifestyle mediamerk voor eten, drinken, reizen en entertainment, heeft het zoekverkeer op hun website met 70 % zien stijgen in 2017. Bijna 50 % van die groei werd via AMP behaald. Een andere bekende grote website die naar tevredenheid met AMP experimenteert is eBay, een wereldwijde online handelsplaats. Ook zijn er inmiddels verschillende case-studies verschenen. Deze laten zien dat AMP zeer sterke voordelen biedt aan eenieder die ook daadwerkelijk de tijd neemt om het goed te implementeren.

Nu al promoot Google AMP websites door ze extra aandacht te geven in de zoekresultaten. Ze worden bovenaan in een Top Stories carrousel geplaatst. Dit zorgt voor meer gebruiksgemak doordat er van links naar rechts geswiped kan worden. AMP zijn te herkennen aan het stroomteken dat bij het zoekresultaat staat.

Google heeft aangekondigd over te schakelen op “mobile-first-index”. Naar verwachting gaat deze nieuwe index begin 2018 live. Dan is niet meer de desktop website, maar de mobiele variant leidend voor je plek binnen de zoekresultaten. Door je website alvast AMP proof te maken, kun je de concurrentie dus een stap voor zijn.

amp4

Kritische noten

Doordat veel styling, formulieren en javascript (nog) niet beschikbaar zijn voor AMP, is het lastig je eigen merkidentiteit en aan je content te verbinden. Voor websites met veel interactie, functionaliteit (bijv. webshops) en toepassingen die ingeladen moeten worden is het minder interessant. In deze gevallen komt er namelijk veel handmatig codeerwerk aan te pas om een soortgelijke uitstraling, interactie en gebruiksgemak te verkrijgen.

Ook is er bezorgdheid om het feit dat Google nog meer macht krijgt over waar en wanneer welke content getoond wordt. Google handelt daarbij uit eigen belang, wat niet altijd overeenkomt met jouw belangen. Als een bezoeker een AMP pagina bezoekt, blijft hij in het eco-systeem van Google. Hij is dus niet daadwerkelijk op jouw site en krijgt jouw “echte website” soms nooit te zien. Het is zelfs zo dat de bezoeken aan de AMP variant ten koste kunnen gaan van die op de ‘normale pagina’.

De gulden middenweg

AMP zorgt ervoor dat websites sneller laden, maar geven uiteraard geen garantie op succes. De laadtijd van een pagina is een (kleine) factor in het algoritme van Google, maar zorgt er niet voor dat je direct bovenaan komt te staan in de resultaat pagina's. Responsive webdesign, optimaliseren van broncode, verkleinen van afbeeldingen, cachen en/ of via een Content Delivery Network (CDN) aanbieden zorgt er ook voor dat pagina’s snel kunnen laden. Op deze manier behoud je de volledige controle en functionaliteit.

Een belangrijke kanttekening bij de kritische noten is dat je vanaf AMP gewoon links kunt plaatsen naar een andere pagina binnen je website. Zo kan een bezoeker die binnenkomt op een AMP pagina verder gaan naar een adaptieve of responsieve versie van de pagina, omdat daar meer mogelijk is qua interactie. Op de echte website kunnen dan bijvoorbeeld reviews geplaatst, bestellingen gedaan, of reserveringen gemaakt worden. Niet je hele website hoeft dus als AMP beschikbaar te zijn.

Do or don’t?

Nog even de voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen

  • Zeer gebruiksvriendelijk door de razendsnelle laadtijd: zorgt voor meer bezoekers, langere bezoeken en mogelijk meer conversie
  • Hogere positie in Google zoekresultaten (via carrousel of AMP icoon)
  • Hogere zoekmachineranking (in de toekomst)

Nadelen

  • Beperkte mogelijkheden voor merkidentiteit
  • Beperkte conversiemogelijkheden
  • Bezoeker blijft bezoeker van Google

We kunnen dus concluderen dat bij het bouwen van een website goed moet worden overwogen of het voordeel van snellere gebruikservaring en mogelijk hogere ranking, opweegt tegen de beperkingen die AMP met zich meebrengt. Vooralsnog lijkt het vooral geschikt voor nieuwswebsites, informatieve pagina's en “eenvoudig opgezette” shops, met beperkte interactieve en functionele content.

Geïnteresseerd geraakt in AMP? Benieuwd of dit meerwaarde kan geven aan je website? Laat je gegevens achter, dan neemt een van onze medewerkers vrijblijvend contact op.

Bronnen

https://googleblog.blogspot.nl/2015/10/introducing-accelerated-mobile-pages.html
http://www.stateofdigital.com/google-amp-case-studies
http://www.stateofdigital.com/google-amp-case-studies
https://www.emerce.nl/best-practice/voorbereiden-mobile-first-index-seo-7-tips
https://www.stonetemple.com/the-canonical-guide-to-amp
https://www.marketingfacts.nl/berichten/alles-wat-marketeers-moeten-weten-van-accelerated-mobile-pages-amp
https://www.semrush.com/ranking-factors
Icons made by Lucy G from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY
Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY
Icons made by Smashicons from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY
Icons made by Pixel perfect from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY
Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • AMP
  • laadsnelheid
  • voordelen
  • nadelen

Laatste blogposts

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12