Waarom Social Media voor mijn bedrijf?

Social media is hot en is nog nooit zo populair geweest. Logisch dus dat steeds meer bedrijven social media betrekken in hun marketing strategie. Ondanks de populariteit van verschillende social media platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn, zetten toch veel ondernemers vraagtekens bij het gebruik van deze netwerk tools. Wat houdt social media precies in? Waarom biedt social media zoveel marketing mogelijkheden voor bedrijven en hoe kan social media het beste ingezet worden? Veel vragen waar wij de antwoorden voor hebben in dit artikel!

Wat is Social Media?

140325 F NW053 001

Volgens Enclyclo of de Nederlandse betekenis is social media een verzamelwoord voor alle online platformen waar de gebruikers zelf voor de inhoud zorgen zonder tussenkomst van een professionele redactie. Een voorbeeld van deze platformen zijn fora, blogs en sociale netwerken zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. 

Waarom Social Media?

Het aantal social media gebruikers wereldwijd stijgt de pan uit. Volgens de statistieken van Facebook zijn er dagelijks 1,23 biljoen actieve Facebook-gebruikers. Een gigantisch groot aantal! Ook in Nederland is Facebook niet te stoppen op social media gebied met een aantal van 10,4 miljoen actieve gebruikers volgens BuzzAcademy. Ondanks deze absurde omvang voor een klein kikkerland zoals Nederland bestijgt Whatsapp de troon met 10,9 miljoen gebruikers. Hiermee is Whatsapp het meest gebruikte social media platform van het land.

Allemaal indrukwekkende cijfers, maar hoe zet je social media in voor zakelijke doeleinden? Sinds het jaar 2001 toen web 2.0 zijn intrede deed, kregen consumenten een podium voor al hun meningen en reviews. Hierdoor is het bereik van consumenten enorm gegroeid en hebben we hier een nieuwe term aan kunnen plakken: user-generated content.

Dit soort content ontstaat op consumer communities die soms een grote invloed hebben op het koopgedrag van (potentiële) klanten. Reden genoeg voor bedrijven om linea recta in de social media zee te springen en aan het gesprek deel te nemen.

statistieken

6 redenen waarom social media belangrijk is voor jouw ondernemer

1. De naamsbekendheid wordt groter
De online aanwezigheid van een bedrijf wordt bevorderd door het gebruik social media, waardoor de naamsbekendheid wordt vergroot. Consumenten zullen een naam of logo sneller herkennen omdat deze vaker terugkomt.

2. Reputatiemanagement & Public Relations
Sinds de intrede van web 2.0 kunnen ondernemers gemakkelijker monitoren wat consumenten van hun merk vinden. Hiervoor zijn verschillende tools op de markt beschikbaar gesteld. Dit is een belangrijk onderdeel van reputatiemanagement, omdat ondernemers kunnen reageren op de reacties van (potentiële) klanten. Daarnaast worden negatieve reacties getackeld.

3. Beïnvloeding van het koopgedrag
Het social media netwerk van consumenten heeft een grote invloed op hun koopgedrag. Consumenten die een merk volgen op social media, zullen sneller producten of diensten kopen omdat deze op hun tijdlijn verschijnen. Daarnaast zullen consumenten sneller aanbevelingen doen binnen hun eigen netwerk.

4. Feedback op producten
Niet alleen is de doelgroep makkelijker te bereiken via social media, maar het levert ook veel feedback op. Door gerichte monitoring van social media kanalen, kunnen de wensen van klanten verzameld worden. Deze worden meegenomen in de ontwikkeling of herontwerp van (nieuwe) producten en diensten. Wel wordt aangeraden een grondige doelgroeponderzoek uit te voeren om precies te weten wat de userneeds zijn.

5. Stilstaan is verlies
Binnen veel branches is het duidelijk: wie succesvol wil zijn moet meedoen of zelfs vooruitlopen op de rest. Het wereldwijde web is constant onderhevig aan veranderingen en daarmee ook alle social media kanalen. Het is van belang voor een bedrijf om op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen. Waar houdt de doelgroep zich schuil, wat gebruiken ze, welke kanalen zijn populair of worden minder gebruikt. Digitale kennis moet telkens vernieuwd worden.

6. Meer website bezoeken
Door het plaatsen van berichten op social media kanalen met een link naar de webshop of website, wordt traffic naar de site gecreëerd. Inkomende links van andere websites, ook wel backlinks genoemd, dragen bij aan de vindbaarheid van een website binnen zoekmachines.

Gebruik jij al social media voor jouw onderneming

Zoals je ziet biedt social media enorm veel kansen. Strategisch werken is een must binnen de digitale wereld. Daarom is de eerste stap het kiezen van een doelgroep en het opzetten van een goed social media plan. Bepaal jouw doelstellingen, weet welke kanalen je onder handen neemt en hoe je te werk moet gaan en uiteindelijk zal ook social media een goede ondersteuning zijn voor jouw klantenpool.

Wil je graag meer weten over het zakelijke gebruik van social media en hoe jij als ondernemer binnen deze wereld uiteindelijk zegeviert? Wij ontzorgen ook op social media gebied en zorgen ervoor dat jouw onderneming strategisch en online haar doelgroep bereikt. Bekijk onze LinkedIn-optimalisatie dienst of vraag naar een offerte

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Laatste blogposts

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12