Hoe kom ik in de Google Answer Box?

AMP afbeelding.

Als Google denkt dat je het antwoord op een vraag zoekt, krijg je een direct antwoord aangeleverd via de Google Answer Box (ook wel een featured snippet genoemd). In dit artikel bekijken we wat dit is, wat je hier SEO-technisch aan hebt en hoe je hier met je antwoord in terecht kunt komen. Kortom: Hoe kom ik in de Google Answer Box?

Wat is de Google Answer Box?

De Google Answer Box is in feite een prominent en beter geplaatst zoekresultaat. Dit wordt weergegeven via een kort stukje informatieve tekst, vaak voorzien van een afbeelding en een url. De tekst kan bestaan uit een alinea, een lijst, of een tabel die antwoord geeft op een vraag.

 

Wat zijn de voordelen van Google Answer Box?

  1. Je komt bovenaan te staan in de zoekresultaten, ook al sta je niet op nummer 1 in de rankings.
  2. Je kunt clicks krijgen op content die dit normaal gesproken niet kreeg.
  3. Je zult gezien worden als een autoriteit, omdat jouw antwoord in de Answer Box verschijnt en je dus door Google als betrouwbaar wordt ervaren.

 

alinea in google answer box

Wat zijn de nadelen van Google Answer Box?

Het zou zo kunnen zijn dat jouw betrouwbare antwoord al voldoende en compleet is voor degene die zocht. Deze persoon klikt dan mogelijk niet verder naar jouw site. Als je echter zorgt dat het onderwerp breed genoeg is, wil de zoeker waarschijnlijk wel meer weten dan alleen die korte omschrijving. Ook kun je het stukje tekst of een opsomming zo maken dat die niet volledig past, waardoor Google gebruik zal maken van een ‘lees meer knop’.

 

tabel in google answer box

Hoe kom je in de Google Answer Box?

Dit is natuurlijk een interessante vraag. En er zijn meerdere aspecten die je kans om in de Answer Box te komen vergroten:
  • Allereerst zul je je moeten verdiepen in waar mensen naar zoeken. Wat zijn nu veelgestelde vragen binnen Google? Voordat Google een Answer Box aanmaakt over een bepaald onderwerp, moet er voldoende zoekvolume naar zijn. Voor jou om erin te komen is het echter het makkelijkst als er nog net geen Answer Box over dat onderwerp bestaat. Als er nu toch al een Answer Box bestaat, is het zinvol in te schatten of je je concurrent zou kunnen verslaan van zijn plek.
  • Het is essentieel ervoor te zorgen dat de alinea, de lijst of de tabel qua formaat matcht en dat er logisch en in letterlijke taal antwoord wordt gegeven op de vraag. Het is belangrijk dat je de juiste HTML-code gebruikt om die alinea, lijst, of tabel tussen te plaatsen. Het optimale woordenaantal om te gebruiken ligt ongeveer tussen de 40 en 45 woorden en het antwoord moet direct na de vraag komen te staan. Die vraag moet in de bijbehorende H2, H3, of H4 vermeld zijn. Het vermelden van de exacte vraag in de title tag vergroot ook nog eens de kans.
  • Zorg ervoor dat er meer content is die andere vragen rond hetzelfde onderwerp beantwoordt. Dit versterkt de pagina en vergroot dus ook de kans op een hogere ranking.
  • Ook al is de ranking geen voorwaarde, de kans op jouw antwoord in de Answer Box lijkt wel te stijgen bij een hogere ranking. Ruim 97 % van de snippets bekleden een top 5 positie. Ook het aantal backlinks naar je pagina speelt mee, aangezien Google dit gebruikt om de meest betrouwbare pagina te kiezen.
  • Google lijkt voorkeur te hebben voor tekst met een afbeelding, maar ook voor lijsten en opsommingen. Dus maak hier handig gebruik van.
  • Als je een video gaat uploaden via Youtube, die mogelijk een antwoord kan geven op een vraag, zorg er dan voor dat je de vraag en het antwoord toevoegt in de beschrijvingsvelden.

lijst in google answer box

Hoe is dit gekoppeld aan Google Assistant?

Google werkt ernaartoe om in plaats van een zoekmachine, steeds meer een personal assistant te worden. Als je een vraag stelt aan de Google Assistant waarvan een Answer Box beschikbaar is, leest de assistant dit antwoord voor en vermeldt daarbij ook de bron van de informatie. Tot nu toe is dit nog niet geïntegreerd wat betreft shopping of nieuwscarrousel. De ontwikkelingen zijn waarschijnlijk in volle gang, gezien Google publishers aanraadt om content geschikt te maken voor de google assistant. In de html kun je al aangeven of tekst(delen) geoptimaliseerd zijn voor gesproken weergave.

Conclusie

Het kan zeer waardevol zijn om met jouw antwoord(en) in de Google Answer Box te komen. Dit heeft een gunstig effect op je vindbaarheid en betrouwbaarheid. Er zijn geen vaste voorwaarden die een dergelijke plek garanderen, maar er zijn veel mogelijkheden om je kans zo groot mogelijk te maken. Wil je meer informatie over Google Answer Box of andere onderwerpen rondom SEO? Neem dan contact met ons op.

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • Google
  • voordelen
  • answer
  • box
  • hoe

Laatste blogposts

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14