De 8 webdesigntrends van 2018

Hoewel het voelt alsof we gisteren nog het nieuwe jaar hebben ingeluid met oliebollen en champagne, is niets minder waar. We zijn alweer enkele maanden onderweg in het jaar 2018 en verschillende nieuwe webdesigntrends vliegen ons om de oren, of beter gezegd, schuiven voorbij onder onze vingers. Vluchtig als modetrends lijken ook trends op webdesign-gebied elkaar in rap tempo op te volgen. In dit artikel zetten we acht belangrijke webdesigntrends van 2018 voor je op een rij:

  1. Mobile first!

    Meer en meer zien we dat mensen gebruik maken van hun mobiel om op het internet te zoeken. Om die reden wordt het design van websites steeds meer bepaald vanuit de geschiktheid voor mobiele schermen. We zien bijvoorbeeld steeds vaker de zogenaamde kleefmenu’s aan de onderkant van de pagina verschijnen. Dit om de duimvriendelijkheid van de website zo groot mogelijk te maken.
  2. “Out of the box” 

    Voortdurend zijn ontwerpers op zoek naar creatieve en aantrekkelijke layouts. In de loop der jaren is er vanuit harmonie en logica een soort standaard raster ontstaan. Hier zitten uiteraard veel positieve kanten aan, die zeker behouden kunnen blijven, echter kan het soms ook beperken. We zien steeds meer zwevende navigatiemenu’s, teksten deels naast een kader, of afgesneden afbeeldingen. Ook in webdesignland mag out of the box gedacht worden! Soms gaat het zelfs zo ver, dat designers daarbij alle optimalisatieadviezen, ‘best practices’ en soms zelfs normen en waarden expres in de wind slaan. Wellicht om te verrassen, shockeren, of juist creativiteit te tonen. 
  3. Niet zomaar een plaatje...

    Illustraties op websites en in marketingcampagnes worden zeer doordacht en weloverwogen ingezet. Ze moeten de nadruk leggen op de ervaringen, de functies en de functionaliteit van het product, maar tegelijkertijd het effect ervan op mensen zichtbaar maken. Steeds vaker worden afbeeldingen geabstraheerd. Zo wordt er geen sekse, ras, of nationaliteit meegegeven in een afbeelding en kan een zo groot mogelijk publiek zich met de afbeelding identificeren. Tot slot bieden abstracte afbeeldingen de uitgelezen kans een beeld te creëren voor abstracte concepten.   
  4. Rond is het nieuwe vierkant

    Tot voor kort waren vrijwel alle ontwerpen gebaseerd op kaartgebaseerde gebruiksinterfaces met rechthoekige vormen en scherpe kanten. Al in 2017 werd de ontwikkeling ingezet naar meer afgeronde vormen van kaarten, invoervelden, knoppen, illustraties, etc. In 2018 kunnen we de knoppen niet vierkant meer noemen! Niet alleen de primaire elementen laten meer organische vormen zien. Ook in de achtergronden zijn organische vormen en diagonale lijnen meer regel dan uitzondering. Steeds vaker wordt er afgestapt van de gebruikelijke  90 ° hoeken, waardoor er op een eenvoudige manier perspectief ontstaat.
  5. Het medium ís de boodschap

    Nog meer doordringende interacties zorgen er niet alleen voor informatie over te brengen, maar stellen ons ook in staat, hiermee om te gaan en deze te beïnvloeden. Een bezoeker wordt bewust geleid via een soort pad geleid tot een punt van conversie. Paginaovergangen zijn hier een belangrijk onderdeel bij. Steeds vaker zien we dat hier gekozen wordt voor een speciale animatie die je groet op een nieuwe pagina, pagina’s die tussendoor even een seconde leeg zijn, voor de nieuwe pagina geladen wordt. 
  6. More is more!

    Na een groot aantal jaren, van “less is more” lijkt nu het tijdperk aangebroken van “more is more”. Het kan niet gekker, opvallender, kleurrijker, contrastrijker en voorzien van flink wat animaties en illustraties. Vaak gecombineerd met opvallend aanwezige, sprekende lettertypen die een gekozen uitstraling meegeven. Dit alles om de bezoeker een zo goed mogelijke reis en vooral een memorabel bezoek op je website te bieden.
  7. Video krijgt een steeds prominentere rol

    Om complexe informatie goed over te brengen kun je goed gebruik maken van video. Video als element op je website is minder opdringerig dan bijvoorbeeld een ingesloten youtube video, blijft van zeer hoge kwaliteit en kan worden gelust om ervoor te zorgen dat de kopie en de afbeelding gesynchroniseerd blijven, maar ook herhaald worden voor diegenen die dat nodig hebben. 
  8. Variabele lettertypen

    Binnen zeer korte tijd is het web rijker en rijker geworden wat betreft lettertypen. Dit gaat nog een stapje verder met de uitgave van de zogenaamde ‘variabele lettertypen’. Een project, waarbij de grootste namen in technologie en typografie -Apple, Google, Microsoft en Adobe -  een nieuwe vorm van letterontwerpen mogelijk maken. Simpel gezegd betekent dit dat een enkel lettertypebestand zich kan gedragen als meerdere lettertypen qua vorm, dikte, grootte, etc. zonder dat je 16 verschillende lettertypen in je CSS hoeft binnen te halen. 

Met al deze ontwikkelingen kunnen we wel zeggen dat 2018 een goed jaar is voor webdesigners. Er is weer meer ruimte voor creativiteit, asymmetrisch design, custom animaties, opvallende contrasterende kleuren, sprekende vormen en variatie in lettertypen. Uiteraard houden onze webdesigners bij IDN altijd de gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. Zo gaan wij bij elk ontwerp uit van responsive design, intuïtieve interfaces, consistente merkbeleving en gepersonaliseerde landingspagina’s. Met al deze ontwikkelingen kunnen we wel zeggen dat 2018 een goed jaar is voor webdesigners. Er is weer meer ruimte voor creativiteit, asymmetrisch design, custom animaties, opvallende contrasterende kleuren, sprekende vormen en variatie in lettertypen. Uiteraard houden onze webdesigners bij IDN altijd de gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. Zo gaan wij bij elk ontwerp uit van responsive design, intuïtieve interfaces, consistente merkbeleving en gepersonaliseerde landingspagina’s. 

Is jouw pagina in 2018 ook aan vernieuwing of verfrissing toe? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • Webdesign
  • webdesigntrends
  • trends
  • 2018
  • ontwikkelingen

Laatste blogposts

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14