10 tips voor social media posts

Er zijn veel mogelijkheden om op social media jouw organisatie te promoten. Goede content is cruciaal voor succesvolle social media. Maar hoe weet je welke content past bij je doelgroep? En hoe krijg je veel bereik? In dit artikel zijn 10 tips te lezen om goede social media content te plaatsen.

1 Vaste rubrieken en tijdstippen

Vaste rubrieken zorgen voor structuur en herkenning. Deze geven een duidelijker beeld aan jouw organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door een wekelijkse blog of een maandelijkse winactie.

2 Opvallend beeldmateriaal

Om beter op te vallen is het belangrijk om foto’s te plaatsen bij een bericht. Foto’s van mensen trekken sneller de aandacht dan andere foto’s. Ook is het slim om typografie toe te passen in de afbeelding. Door bijvoorbeeld de titel van een blogpost erin te zetten weten mensen sneller waarover het gaat. Zo valt een aanbieding ook beter op tussen de andere berichten wanneer de nieuwe en oude prijs in de afbeelding vermeld worden.

3 Interactie

Meer interactie zorgt voor meer betrokkenheid met jouw organisatie. Ook zorgt interactie ervoor dat jouw berichten vaker getoond zullen worden in het overzicht. Om meer interactie te krijgen kan je vragen stellen aan je volgers aan het eind van je bericht. Daarnaast is kan je mentions gebruiken om anderen in jouw berichten te taggen, waarop zij sneller dit bericht zullen delen.

Om meer interactie te stimuleren is goed om vaak te reageren op jouw volgers. Ook helpt het om de mensen en bedrijven in jouw doelgroep te volgen en hun berichten te delen en liken.  

4 Originele content

Vaak plaatsen bedrijven content op hun social media van hun eigen website of van anderen. Om beter op te vallen is het verstandig om meer originele content te plaatsen. Voor bedrijven zijn behind the scenes foto’s erg interessant. Maak daarom eens een keer een foto tijdens het werk of tijdens een borrel en plaats deze! Dit zorgt voor een betere band met de volgers.

5 Hashtags

Hashtags zijn een goede manier om meer bereik te krijgen op social media. Hoe deze gebruikt moeten worden verschilt erg per platform.

  • Voor Instagram is het goed om veel hashtags te plaatsen. Naast dat gebruikers hierop kunnen zoeken, kunnen ze ook hashtags volgen. Het is belangrijk om niet te algemene hashtags te kiezen, omdat hier te veel berichten op worden geplaatst waardoor jouw berichten niet meer opvallen. Kies daarom branche specifieke hashtags die bij jouw organisatie passen.
  • Ook bij Twitter is het erg handig om hashtags te plaatsen en het zorgt voor meer interactie. Gebruik alleen niet meer dan 2 of 3 hashtags per tweet omdat dan de interactie weer omlaaggaat.
  • Ook bij Facebook is het niet slim om te veel hashtags te gebruiken. Als je er meer dan twee gebruikt zal de interactie omlaaggaan in plaats van omhoog.
  • Op LinkedIn is het minder verstandig om hashtags te gebruiken wanneer je een Nederlandse doelgroep hebt. Ze werken namelijk alleen wanneer gebruikers hun taal op Engels instellen.

6 Deel content van anderen

Om actief te blijven kan je naast je eigen content berichten van anderen delen. Hier kan je jouw eigen stukje tekst aan toevoegen. Vertel bijvoorbeeld waarom dit interessant of leuk is voor jouw volgers.

7 Winacties

Winacties zorgen voor veel bereik, omdat deze waarde hebben voor jouw volgers. Naast het vragen aan volgers om je berichten te liken, kan je ze ook laten reageren op jouw bericht. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een onderschrift bedenken voor jouw foto of een vraag beantwoorden. Hierdoor zal de drempel wel lager zijn om mee te doen, maar geeft wel meer betrokkenheid met jouw organisatie en producten.

8 Motiveer de doelgroep

Naast het plaatsen van berichten over je organisatie of producten is het belangrijk om de doelgroep te motiveren om ook zelf berichten te plaatsen. Deze berichten kunnen daarna ook geplaatst of gedeeld worden op jouw eigen pagina. Dit spreekt andere klanten meer aan en zorgt voor een groter bereik.

9 Afwisseling

Afwisseling in de berichten is erg belangrijk. Plaats daarom ook een foto of video bij een bericht of maak een poll. Hierdoor kan je de doelgroep verassen en blijf je relevant.

10 Juiste tijdstip

Op sommige tijden worden berichten vaker gezien dan op anderen. Omdat dit per doelgroep en platform verschilt is het lastig om hier een goed algemeen advies voor te geven. Toch zijn er wel mogelijkheden om hierachter te komen. Op Facebook is er bijvoorbeeld in de statistieken te zien wanneer jouw volgers online zijn. Hieronder is een voorbeeld te zien daarvan.

screenshot www.facebook.com 2018 08 01 13 59 16

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • social media

Laatste blogposts

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14