Diensten

DTP

Tips voor een goed logo

Als bedrijf, vereniging, stichting of merk is een eerste, maar ook een blijvend goede indruk van cruciaal belang. Een logo moet daarbij dienen als iets herkenbaars, tijdloos, het moet blijven hangen bij de doelgroep(en). Daarnaast is een logo niet alleen meer iets voor op visitekaart of briefpapier, het moet goed te gebruiken zijn op social media. Een beeldmerk moet als label dienen. Benieuwd wat de kenmerken zijn van een goed logo? Bekijk hier zes hoofdingrediënten voor uw eigen (online) identiteit!

1 Maak het doeltreffend

Een eerste indruk achterlaten kan maar een keer. Een logo moet daarom doeltreffend zijn en bij de doelgroep passen. Bovendien omvat het de persoonlijkheid van je bedrijf en straalt het de identiteit uit. Een advocatenkantoor heeft voor die reden een ander soort logo dan dat van een speelgoedwinkel, omdat de identiteiten verschillen. Een logo moet daarom aansluiten bij het beoogde doel van het bedrijf. 

Een logo is puur ter identificatie van het bedrijf en sluit aan bij de beleving van product of dienst. Stel uiteindelijk de vraag bij uzelf, is het logo geschikt voor mijn bedrijf?

2 Streef naar herkenbaarheid

Een goed logo is makkelijk en snel herkenbaar voor ieder oog. Er is daarom geen tekst nodig om een bedrijf te herkennen, de kracht moet liggen in het beeld. Merken zoals Apple, Puma en Shell hebben geen tekstondersteuning nodig om in een oogopslag herkend te worden. Men associeert vaak het logo al met het woord waardoor het logo sneller onthouden kan worden.

3 Houd het tijdloos

Wetend dat uw bedrijf, organisatie of stichting nog velen jaren gaat bestaan is het belangrijk ook hier rekening mee te houden bij het design van een nieuw logo. Een logo hoeft niet ontworpen te worden aan de hand van de nieuwste trends. Want zoals alle trends zijn ook die van vandaag maar van korte duur en zult u merken dat uw logo al snel verouderd is. Producten moeten daardoor van een nieuw logo design voorzien worden en dat kost tijd, maar verliest daarbij ook de herkenbaarheid. Ter voorbeeld nemen we Coca Cola die al sinds 1886 hun logo niet meer hebben veranderd. Een tijdloos logo is essentieel voor toekomstig herkenbaarheid van het merk.

4 Wees uniek

Een origineel logo wordt sneller herkend, omdat deze zich weet te onderscheiden van anderen. Creativiteit is daarom een pre om snel opgemerkt te worden door uw doelgroep(en). Door te werken aan uw eigen unieke uitstraling wordt uw logo memorable, weet het zich te onderscheiden van uw concurrenten en draagt het bij aan de herkenbaarheid van uw bedrijf.

5 Ga voor simpel

Niet iedereen heeft een fotografisch geheugen, daarom luidt de vuistregel: hoe simpeler, hoe sneller te herkennen. Het logo moet simpel en puur zijn en enkel dienen als identificatie van het bedrijf. Merken zoals Nike, Dropbox en WNF hebben eenvoudige logo’s, maar zijn daardoor juist krachtig in herkenbaarheid.

Daarbij is een simpel logo makkelijk in gebruik voor diverse reclame-uitingen. Een complex logo wekt vaak al problemen op omdat eventuele extra details moeilijk te implementeren zijn bij verschillende marketingcampagnes. Houdt u logo daarom simpel voor herkenbaarheid, implementatie en identificatie.

6 Zorg voor veelzijdigheid

Een logo wordt gebruikt bij verschillende reclame-uitingen, het is daarom belangrijk dat een logo veelzijdig is in haar gebruik. Om die reden moet een logo schaalbaar zijn zodat deze kan worden gedrukt op pennen of sleutelhangers, maar ook op grote banners langs snelwegen met een grote leesafstand.

Niet alleen de schaalbare grootte is van belang, maar tevens diversiteit in kleur. Een logo moet eveneens krachtig zijn in zwart-wit als zijn kleurige equivalent wanneer deze niet altijd in kleur gecommuniceerd kan worden. Een logo dient veelzijdig en effectief te zijn in haar gebruik, zodat verschillende doelen haalbaar zijn ter promotie van het bedrijf.

Zou een nieuw logo helpen?

Wij sparren graag mee met het vraagstuk van gecombineerde online- en online identiteit. In een paar stappen zetten wij uw visie om naar een krachtig en doeltreffend logo die de juiste identiteit en persoonlijkheid van uw organisatie uitstraalt.

5 tips bij het ontwikkelen van een goede huisstijl

Wanneer een logo als uitgangspunt aanwezig is, dient deze verwerkt te worden in diverse elementen die de organisatie gebruikt. Of het nu gaat om visitekaartjes, online gebruik (social media, avatars), promotiematerialen of op werkkleding, een huisstijl is vereist. Het brengt op een laagdrempelige wijze orde en consistentie in uw organisatie. Ook voor derden die met uw beeld- en woordmerk aan de haal gaan, wordt dit geprofessionaliseerd.

Maar waar voldoet een huisstijl precies aan en welke punten moeten er meegenomen worden in de totstandkoming van uw visuele identificatie? Speciaal voor u hebben wij vijf cruciale tips op een rijtje gezet voor het ontwikkelen van een goede huisstijl.

1. Vind aansluiting op identiteit

Een unieke huisstijl is een must voor elk bedrijf om zich te kunnen onderscheiden van anderen. Om dat te kunnen bereiken moet er eerst nagedacht worden over de identiteit van uw bedrijf en hoe het zich wil neerzetten voor de buitenwereld. Dit heeft allemaal te maken met het imago; wat voor beeld anderen hebben van het bedrijf en welk gewenst beeld u wilt bereiken. Middels enquêtes en andere onderzoeksvormen kunt u erachter komen welk beeld doelgroepen hebben van uw bedrijf.

2. Wees kritisch over het ontwerp

Wanneer de identiteit van het bedrijf vast staat kan het ontwerpproces voor een nieuw huisstijl beginnen. Hierbij moet de focus liggen op verschillende aspecten zoals kleurgebruik, logo, layout en typografie om uiteindelijk een goed geheel te kunnen ontwikkelen die de visuele identificatie van het bedrijf representeert.

3. Let op doorvertaling en verwerking

Indien het ontwerp is afgerond is het tijd voor de volgende stap: het doorvertalen van de huisstijl naar producten, verpakkingen en digitale middelen zoals websites en apps. Het is belangrijk uw huisstijl toe te passen op alle middelen binnen het bedrijf zodat herkenbaarheid onaangetast blijft, samenhang gegarandeerd is en de visuele uiting van het bedrijf op één lijn blijft.

4. Zorg op draagvlak

Wanneer uw huisstijl staat en is doorgevoerd in alle middelen binnen het bedrijf, wordt het tijd al uw medewerkers op de hoogte te brengen van de nieuwe visuele identiteit van het bedrijf. Informatie over het gebruik en handhaving van de nieuwe huisstijl zorgt ervoor dat de stijl ook onder uw medewerkers gevestigd wordt, een betere draagvlak creëert en de algemene acceptatie realiteit wordt.

5. Blijf evalueren

Huisstijlen kunnen jaren meegaan, maar soms kan het geen kwaad om de huidige stijl te voorzien van een evaluatie. Sluit de huisstijl nog steeds goed aan op de identiteit en imago van het bedrijf? Representeert de huisstijl wat het zou moeten representeren? Allemaal vragen die beantwoord kunnen worden aan de hand van regelmatige beoordelingen. Hierdoor blijft een bedrijf groeien en het meeste halen uit haar visuele identiteit.

Toe aan een nieuwe huisstijl?

Heeft u nog geen huisstijl of sluit uw huidige huisstijl niet aan op de identiteit van uw bedrijf? Wij zijn specialist op het gebied van krachtige, visuele uitingen en zorgen er samen met u voor dat het juiste imago van uw bedrijf wordt gecommuniceerd naar uw doelgroepen.

De grootste 9 voordelen met promotiemateriaal

Promotiematerialen vormen krachtige marketingtools om naamsbekendheid te garanderen. Zowel logo, huisstijl en ambities van het bedrijf worden doorvertaald naar een fysiek product dat vaak gratis wordt weggegeven aan klanten of ter promotie te aanschouwen is. Materiaal zoals bijvoorbeeld vlaggen, pennen, banners, folders, usb's, stickers en zuilen kunnen allemaal bestempeld worden met een logo om naam en identiteit te verspreiden.

Omdat promotiematerialen de aandacht trekken en een belangrijk ingrediënt voor naamsbekendheid vormen, hebben wij de belangrijkste voordelen van deze marketingtechniek voor u op een rijtje gezet. 

1. Promotiemateriaal is hot

Promotiematerialen vormen een deur tot trendsettermogelijkheden, want ook de jeugd wil profiteren van het nieuwste “hebbedingetje”. Identiteit wordt mede gecreëerd door de juiste materialen te verzamelen ter promotie van uw bedrijf en kunnen, indien succesvol en gewaardeerd, de doelgroep naar u toetrekken. Hierdoor hoeft u zelf niet naar uw doelgroep toe, maar gebeurt de connectie vanzelf.

2. Groot effect voor weinig kosten

Mits goed gekozen kunnen promotiematerialen een goede, blijvende indruk achterlaten. Op de lange termijn zijn promotiematerialen kosteneffectiever dan een media- of advertentiecampagne, omdat ze langer meegaan als fysiek product en een langere indruk achterlaten bij de doelgroep.

3. Promotiemateriaal en affectie zijn onafscheidelijk

Promotiematerialen hebben meer karakter en zijn persoonlijker dan een advertentie, waardoor ze een stuk emotionelere indruk kunnen achterlaten. Productiemateriaal heeft meer emotionele mogelijkheden dan andere communicatie- en marketingmiddelen, omdat ze bedoeld zijn voor stimulerende en motiverende acties. Houdt het dus persoonlijk en kies het juiste product voor al uw promotiedoeleinden.

4. Positief voor (bestaande) relaties

Het behouden van relaties is essentieel om uw klantenbestand op peil te houden en zelfs uit te breiden. Echter is gebleken dat het onderhouden van bestaande relaties goedkoper is dan het binnenhalen van nieuwe. Het onderhouden gebeurt vaak middels nieuwsbrieven en acties, maar door het gebruik van promotiemateriaal wordt de hele situatie een stuk persoonlijker met de klant. Een diepe indruk versterkt de band met uw klanten en op lange termijn uw identiteit als bedrijf.

5. Doelgroep is goed te bereiken

Door het gebruik van diverse promotiematerialen zoals email, nieuwsbrieven, folders etc. heeft u de mogelijkheid om een netwerk van klanten te creëren en beter bij te houden. Hierdoor bespaart u op uw budget omdat u uw doelgroep meteen kunt benaderen.

6. De mogelijkheden voor promotiemateriaal zijn ontzettend toegenomen

Bedrukking voor promotiemateriaal heeft oneindig veel mogelijkheden, van simpele pennen tot aan telefoonhoezen en sleutelhangers. De druktechniek heeft enorme stappen gemaakt waardoor we de mogelijkheid tot onze beschikking hebben om op de meest ondenkbare voorwerpen uw logo te kunnen drukken. Bovendien zijn er geen wachttijden meer van weken of maanden, omdat de technologie ons toelaat dit in een veel kortere tijdspan te voltooien.

7. Nieuwe uitbreiding: digitale promotiematerialen

Niet alleen laten fysieke promotiematerialen maar ook digitale promotiematerialen laten een blijvende indruk achter. Denk hierbij aan een foto met de naam van uw website, of een game zoals Kamergotchi die razend populair is geworden en heeft bijgedragen aan de naamsbekendheid van Arjen Lubach. De digitale wereld ontvangt ons met oneindig veel opties voor digitale marketingopties.

8. Waardering is een feit

Gratis producten wordt altijd gewaardeerd in tegenstelling tot advertenties, pop-ups, commercials en andere storende marketinguitingen. Een gratis product die toevallig bedrukt is met uw website of logo wordt in de meeste gevallen gretig in ontvangst genomen, dit gaat gepaard met veel dankbaarheid.

9. De concurrentie maakt er volop gebruik van

Met de komst van meer en goedkopere drukmogelijkheden is het aanbod in pennen, sleutelhangers, mint snoepjes niet weg te denken. Iedereen kan tegenwoordig voor een betaalbare prijs zijn logo bedrukken, waardoor dit een grotere druk op uw creativiteit legt. Desondanks geeft dit ook de mogelijkheid om te achterhalen welke promotiematerialen uw concurrent gebruikt. Gebruik deze kennis in uw voordeel om er zelf uit te springen met eigen promotiematerialen.

Zoals eerder aangegeven vormen promotiematerialen een krachtige tool om een blijvende indruk achter te laten en naamsbekendheid te garanderen. Wilt u ook uw bedrijf op de kaart zetten en een persoonlijke(re) relatie met uw klanten aangaan? Bij ons kunt u niet alleen terecht voor vrijblijvend advies, maar kunnen wij ook uw promotiezorgen volledig uit handen nemen. Kom gezellig langs voor een kopje koffie om de mogelijkheden te bespreken!