Diensten - DTP

Huisstijlen

5 tips bij het ontwikkelen van een goede huisstijl

Wanneer een logo als uitgangspunt aanwezig is, dient deze verwerkt te worden in diverse elementen die de organisatie gebruikt. Of het nu gaat om visitekaartjes, online gebruik (social media, avatars), promotiematerialen of op werkkleding, een huisstijl is vereist. Het brengt op een laagdrempelige wijze orde en consistentie in uw organisatie. Ook voor derden die met uw beeld- en woordmerk aan de haal gaan, wordt dit geprofessionaliseerd.

Maar waar voldoet een huisstijl precies aan en welke punten moeten er meegenomen worden in de totstandkoming van uw visuele identificatie? Speciaal voor u hebben wij vijf cruciale tips op een rijtje gezet voor het ontwikkelen van een goede huisstijl.

1. Vind aansluiting op identiteit

Een unieke huisstijl is een must voor elk bedrijf om zich te kunnen onderscheiden van anderen. Om dat te kunnen bereiken moet er eerst nagedacht worden over de identiteit van uw bedrijf en hoe het zich wil neerzetten voor de buitenwereld. Dit heeft allemaal te maken met het imago; wat voor beeld anderen hebben van het bedrijf en welk gewenst beeld u wilt bereiken. Middels enquêtes en andere onderzoeksvormen kunt u erachter komen welk beeld doelgroepen hebben van uw bedrijf.

2. Wees kritisch over het ontwerp

Wanneer de identiteit van het bedrijf vast staat kan het ontwerpproces voor een nieuw huisstijl beginnen. Hierbij moet de focus liggen op verschillende aspecten zoals kleurgebruik, logo, layout en typografie om uiteindelijk een goed geheel te kunnen ontwikkelen die de visuele identificatie van het bedrijf representeert.

3. Let op doorvertaling en verwerking

Indien het ontwerp is afgerond is het tijd voor de volgende stap: het doorvertalen van de huisstijl naar producten, verpakkingen en digitale middelen zoals websites en apps. Het is belangrijk uw huisstijl toe te passen op alle middelen binnen het bedrijf zodat herkenbaarheid onaangetast blijft, samenhang gegarandeerd is en de visuele uiting van het bedrijf op één lijn blijft.

4. Zorg op draagvlak

Wanneer uw huisstijl staat en is doorgevoerd in alle middelen binnen het bedrijf, wordt het tijd al uw medewerkers op de hoogte te brengen van de nieuwe visuele identiteit van het bedrijf. Informatie over het gebruik en handhaving van de nieuwe huisstijl zorgt ervoor dat de stijl ook onder uw medewerkers gevestigd wordt, een betere draagvlak creëert en de algemene acceptatie realiteit wordt.

5. Blijf evalueren

Huisstijlen kunnen jaren meegaan, maar soms kan het geen kwaad om de huidige stijl te voorzien van een evaluatie. Sluit de huisstijl nog steeds goed aan op de identiteit en imago van het bedrijf? Representeert de huisstijl wat het zou moeten representeren? Allemaal vragen die beantwoord kunnen worden aan de hand van regelmatige beoordelingen. Hierdoor blijft een bedrijf groeien en het meeste halen uit haar visuele identiteit.

Toe aan een nieuwe huisstijl?

Heeft u nog geen huisstijl of sluit uw huidige huisstijl niet aan op de identiteit van uw bedrijf? Wij zijn specialist op het gebied van krachtige, visuele uitingen en zorgen er samen met u voor dat het juiste imago van uw bedrijf wordt gecommuniceerd naar uw doelgroepen.

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • Logo
  • Identiteit
  • Branding
  • Corporate
  • Identity
  • Huisstijl
  • Stijlgids