Diensten - DTP

Logo (branding & corporate identity)

Tips voor een goed logo

Als bedrijf, vereniging, stichting of merk is een eerste, maar ook een blijvend goede indruk van cruciaal belang. Een logo moet daarbij dienen als iets herkenbaars, tijdloos, het moet blijven hangen bij de doelgroep(en). Daarnaast is een logo niet alleen meer iets voor op visitekaart of briefpapier, het moet goed te gebruiken zijn op social media. Een beeldmerk moet als label dienen. Benieuwd wat de kenmerken zijn van een goed logo? Bekijk hier zes hoofdingrediënten voor uw eigen (online) identiteit!

1 Maak het doeltreffend

Een eerste indruk achterlaten kan maar een keer. Een logo moet daarom doeltreffend zijn en bij de doelgroep passen. Bovendien omvat het de persoonlijkheid van je bedrijf en straalt het de identiteit uit. Een advocatenkantoor heeft voor die reden een ander soort logo dan dat van een speelgoedwinkel, omdat de identiteiten verschillen. Een logo moet daarom aansluiten bij het beoogde doel van het bedrijf. 

Een logo is puur ter identificatie van het bedrijf en sluit aan bij de beleving van product of dienst. Stel uiteindelijk de vraag bij uzelf, is het logo geschikt voor mijn bedrijf?

2 Streef naar herkenbaarheid

Een goed logo is makkelijk en snel herkenbaar voor ieder oog. Er is daarom geen tekst nodig om een bedrijf te herkennen, de kracht moet liggen in het beeld. Merken zoals Apple, Puma en Shell hebben geen tekstondersteuning nodig om in een oogopslag herkend te worden. Men associeert vaak het logo al met het woord waardoor het logo sneller onthouden kan worden.

3 Houd het tijdloos

Wetend dat uw bedrijf, organisatie of stichting nog velen jaren gaat bestaan is het belangrijk ook hier rekening mee te houden bij het design van een nieuw logo. Een logo hoeft niet ontworpen te worden aan de hand van de nieuwste trends. Want zoals alle trends zijn ook die van vandaag maar van korte duur en zult u merken dat uw logo al snel verouderd is. Producten moeten daardoor van een nieuw logo design voorzien worden en dat kost tijd, maar verliest daarbij ook de herkenbaarheid. Ter voorbeeld nemen we Coca Cola die al sinds 1886 hun logo niet meer hebben veranderd. Een tijdloos logo is essentieel voor toekomstig herkenbaarheid van het merk.

4 Wees uniek

Een origineel logo wordt sneller herkend, omdat deze zich weet te onderscheiden van anderen. Creativiteit is daarom een pre om snel opgemerkt te worden door uw doelgroep(en). Door te werken aan uw eigen unieke uitstraling wordt uw logo memorable, weet het zich te onderscheiden van uw concurrenten en draagt het bij aan de herkenbaarheid van uw bedrijf.

5 Ga voor simpel

Niet iedereen heeft een fotografisch geheugen, daarom luidt de vuistregel: hoe simpeler, hoe sneller te herkennen. Het logo moet simpel en puur zijn en enkel dienen als identificatie van het bedrijf. Merken zoals Nike, Dropbox en WNF hebben eenvoudige logo’s, maar zijn daardoor juist krachtig in herkenbaarheid.

Daarbij is een simpel logo makkelijk in gebruik voor diverse reclame-uitingen. Een complex logo wekt vaak al problemen op omdat eventuele extra details moeilijk te implementeren zijn bij verschillende marketingcampagnes. Houdt u logo daarom simpel voor herkenbaarheid, implementatie en identificatie.

6 Zorg voor veelzijdigheid

Een logo wordt gebruikt bij verschillende reclame-uitingen, het is daarom belangrijk dat een logo veelzijdig is in haar gebruik. Om die reden moet een logo schaalbaar zijn zodat deze kan worden gedrukt op pennen of sleutelhangers, maar ook op grote banners langs snelwegen met een grote leesafstand.

Niet alleen de schaalbare grootte is van belang, maar tevens diversiteit in kleur. Een logo moet eveneens krachtig zijn in zwart-wit als zijn kleurige equivalent wanneer deze niet altijd in kleur gecommuniceerd kan worden. Een logo dient veelzijdig en effectief te zijn in haar gebruik, zodat verschillende doelen haalbaar zijn ter promotie van het bedrijf.

Zou een nieuw logo helpen?

Wij sparren graag mee met het vraagstuk van gecombineerde online- en online identiteit. In een paar stappen zetten wij uw visie om naar een krachtig en doeltreffend logo die de juiste identiteit en persoonlijkheid van uw organisatie uitstraalt.

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • Logo
  • DTP
  • Identiteit
  • Zakelijk
  • Merk
  • Branding
  • Corporate
  • Identity