Podcasts, knoop de info in je oren!
In 2004 was het presentator Adam Curry die zijn iPod pakte en zich eraan ergerde geen radio te kunnen ontvangen. Muziek was er wel, maar het idee van spoken word net als op de radio was er niet. Hij kreeg het idee om losse ingesproken MP3-files op zijn iPod te zetten om zo het gevoel van radio terug te krijgen. Deze vorm was er al sinds 1997, maar er werd niks mee gedaan. Totdat journalist Ben Hammersley deze uitzendtechniek beschreef. Adam ging ermee aan de haal en maakte het revolutionair populair: het begrip Podcast was geboren.
De voordelen
- Meer bereik
- Meer binding
- Groeiend marktaandeel en publiek
- Audio als medium
- Sponsorings- en advertentiemogelijkheden
Waarom is een podcast voor jou?
Op een leuke manier wordt er informatie gegeven over onderwerpen waar mensen/jouw doelgroep in geïnteresseerd zijn. De spanningsboog is bij podcasts groter dan bij filmpjes of boeken, waar mensen sneller doorbladeren of doorklikken naar een bepaald punt. Uit onderzoek is gebleken dat podcast luisteraars geduldiger zijn. Zo komt er veel meer informatie binnen bij de luisteraar. Bij audio creëren mensen zelf het beeld. Hierdoor snappen ze sneller wat er wordt bedoeld met de informatie die ze binnen krijgen. Ze herinneren het zich ook beter, aangezien er linkjes in het brein worden gelegd met de beelden die ze zelf hebben gecreëerd. Het is laagdrempeliger dan het creëren van video’s en er zit minder (voorbereidings)tijd in.
Wat is een podcast nou precies?
Een Podcast is een audio-uitzending waarin wordt gepraat over verschillende onderwerpen, zowel informatie als entertainment. Podcasts worden gestreamd vanaf verschillende platforms zoals Spotify, Apple Music, Soundcloud en Youtube (zowel met als zonder beeld). Ook op websites komen steeds vaker Podcasts langs, bijvoorbeeld als het onderwerp gaat over een onderwerp waar de organisatie voor staat.