VVE-010 richt zich op het informeren, activeren en verduurzamen van verenigingen van eigenaren (VvE’s) in Rotterdam. Iedere persoon woonachtig in een gebouw met meerdere woningen onder één dak is automatisch lid van de VvE. Omdat niet iedere regio in Rotterdam even goed is georganiseerd in bijvoorbeeld het onderhouden van een pand, ondersteunt VVE-010 waar mogelijk. IDN helpt in de brede zin bij het bereiken van dit doel door te ondersteunen in de communicatieve uitingen.
VVE-010 voor het activeren en verduurzamen van je VvE
In 2017 maakten we kennis met VVE-010. Hun missie: het activeren en informeren van VvE’s in Rotterdam. Dit omdat elk pand met meerdere mensen onder één dak zelf goed moet zorgen voor onderhoud van het pand. Dit kan door uitbesteden of ‘niet lullen maar poetsen’ en zelf aan de slag.
Naast het informeren en het activeren is de derde tak in de organisatie het verduurzamen van deze panden. Denk aan het installeren van zonnepanelen, een betere isolatie, dubbele muren en voorzetwanden. Dit probeert VVE-010 in samenwerking met bijvoorbeeld de duurzaamheidswinkel en de woonwijzerwinkel duidelijk in kaart te brengen door middel van voorlichting.
Op de groei
Op basis van enkele sessies en een centraal beleidsplan zijn we samen plannen gaan maken. De vertaalslag naar de praktijk ontbrak hier en daar nog. Wij hebben gezorgd voor een duidelijk communicatieplan en daarna hebben we ondersteund in de uitvoering. Dat hebben we gedaan door als startpunt een nieuwe website neer te zetten die beter tot zijn recht kwam qua navigatie en vindbaarheid. Daarnaast was het even belangrijk dat de gebruikerservaring op tablet en mobiel ook werd geoptimaliseerd.
Van daar uit hebben we gewerkt aan visuals, video, social media, folders, promotiematerialen en proactieve communitymanagement.
Pakkend resultaat
Met IDN Insights bieden we de organisatie een samenvatting van de behaalde resultaten op diverse fronten. Zaken als bereik, conversie, aanbevelingen, bijsturing worden aan de hand van handzame slides met begrijpbare informatie gezamenlijk besproken om nog meer te halen uit de strategie. We kijken niet alleen naar het communicatieplan maar werken eraan om de gestelde doelen te behalen. Binnen 2 jaar was het aantal bezoeken online met 400% gegroeid, de aanmeldingen lopen vlotter en de aanwezigheid online is exponentieel gegroeid.
Responsive website
IDN vervaardigde voor VVE-010 een nieuwe responsive website. Vooraf werd een prototype aangeboden, afgestemd en vervolgens gerealiseerd. Een website met focus op berichtgeving, informatieverstrekking, evenementen en conversie.
Communicatiestrategie
Samen met VVE-010 stelden we een communicatieplan op om te definiëren wat er de komende jaren moest gebeuren op het gebied van communicatie, social media en uitingen. Dit levende document met centrale doelen en afspraken dient als houvast voor de organisatie en partners.
Community management
VVE-010 krijgt actieve ondersteuning van IDN over de breedte van het communicatiespectrum: op social media, voor de website, events en de nieuwsbrieven.
Videoproductie
Voor het lustrum (10-jarig bestaan) van VVE-010 eind 2019 ging IDN op pad voor opnames in Rotterdam. Het Rotterdams perspectief op VvE's is in kaart gebracht en de samenwerking met VVE-010 is geduid in de clip dat is en wordt gebruikt bij de presentatie van de organisatie.
Promotiematerialen
VVE-010 houdt regelmatig bijeenkomsten, organiseert workshops en is present op diverse beurzen. Ter ondersteuning op de beurzen ontwierp IDN o.a een beurstafel, een beurswand, naamkaarten, flyers, evenementkaarten en een wandposter.
Folders / DTP
IDN ontwierp een serie folders over diverse thema’s waar VVE-010 zich dagelijks op richt, daarnaast wordt ook de jaarlijkse activiteitenkalender bij ons uitbesteed.
SEO Strategie
Vindbaar zijn op de juiste termen is essentieel. IDN deed een nulmeting en richtte zich op een verbetering in het organische zoekbereik. Na het samenstellen van een longlist werd een shortlist gemaakt van haalbare kansen. Daarop werd de inhoudelijke focus gelegd. De vruchten kon VVE-010 plukken toen bleek dat er binnen een jaar een stijging was van het aantal bezoekers van ruim 40%.
Nieuwsbrieven
Via de in het CMS geïntegreerde nieuwsbrief extensie van Acymailing verstuurt VVE-010 maandelijks en ad hoc nieuwsbrieven. Ook voor uitnodigingen biedt de gesegmenteerde abonneelijst uitkomst.
Insights
Door middel van een gebundelde rapportage van kerncijfers blijft VVE-010 up to date en weet het wanneer het moet bijsturen. IDN verzamelt periodiek data, resultaten ene advies over social media verloop, nieuwsbrieven, websitestatistieken, online buzz e.d.
Logo VVE-010 duurzaam
Van oudsher heeft VVE-010 de focus op de pijlers activeren en informeren. Daar is de pijler verduurzamen gekomen. Complementair aan de bestaande huisstijl (in kleurstelling rood/oranje) is de groene tak aangevuld met een bijbehorend beeldmerk.
VVE-010 aan het woord:
De samenwerking met IDN begon in 2017 met een nieuwe website in combinatie met SEO en community management. Dat groeide al snel uit met o.a. DTP-werk en onlangs diverse activiteiten voor ons tienjarig lustrum, waaronder een video. VVE-010 is erg tevreden over de inzet en resultaten. Prettig is dat IDN dingen steeds meer proactief oppakt, zoals het actualiseren en finetunen van de website en het posten van berichten op onze social media kanalen. Dat is het voordeel als je langer met één partij samenwerkt.
- Maarten Reith, communicatieadviseur VVE-010