6 Succesfactoren voor jouw webshop of e-commerce website

Als eigenaar van een webshop of E-commerce website ben je altijd op zoek naar het onderste uit de kan. Je wilt het meeste uit je webshop halen en zorgen dat deze op zijn snelst en op zijn best voor jou werkt.

Als je wilt concurreren en groeien moet je voorzien zijn van de beste tools met de meeste impact en als het even kan tegen de minste kosten. Van het optimaliseren van de snelheid tot het uitkristalliseren van je SEO content vind je hieronder 8 tips voor meer succes online.

 

Zorg voor een moderne, eye-catching layout en interface

De eerste indruk van je e-commerce website is het belangrijkst en scoren op dat vlak doe je met een pakkende layout en interface. Smaken verschillen natuurlijk, maar in de basis zijn er richtlijnen waar je als webshop aan moet voldoen voor een prettige kennismaking en beleving (de customer experience en customer journey). 

  • Een ‘mooie’ webshop ziet er in de basis fris en modern uit, zonder teveel poespas, met focus op waar het toe doet: je aanbod zo mooi en zo eenvoudig over de bühne brengen.
  • De webshop moet passen in jouw DNA en moet dit uitstralen. Heb je nog geen DNA? Werk daar eerst aan! Denk hierbij aan jouw logo, huisstijl kleuren, typografie, call to action, sfeerbeelden en hoe deze in harmonie samenwerken.

  • De onderdelen in de layout zijn gestroomlijnd, functioneel en in balans om het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken om bij jou te shoppen.
  • Je homepage is je eerste binnenkomer en heeft dus speciale aandacht nodig, hier pak je de aandacht van bezoeker. Daarna neem je deze bij de hand via vervolgpagina’s en intuïtieve stappen in je bestelproces.

responsive layout succesfactor website webshop

Je webshop is responsive

Meer dan al het huidige webverkeer stamt af van een mobiel apparaat. Word je via Google gezocht? Dan is dat voor het grootste deel via mobiel. Daarom moet je webshop perfect ingericht zijn en schaalbaar zijn voor alle soorten schermen. Google rankt je shop ook aan de hand van hoe deze te benaderen is op mobiel.
Zorg dus voor genoeg aandacht naar dit mobiele publiek en richt je interface goed in.

Gebruiken jouw medewerkers de webshop ook om producten aan te prijzen of als catalogus? Dan is het voor hun ook zaak dat je webshop snel en ‘lekker’ werkt.

De gedachte ‘mobile first’ wint hierdoor meer en meer terrein. Ervoor zorgen dat je e-commerce website geoptimaliseerd is, is een belangrijke standaard geworden. Voor de mobiele versie kun je bijvoorbeeld ook apart kijken naar de snelheid en wat je wel en niet inlaadt / laat zien voor mobiele gebruikers. Ook de interface kan worden geoptimaliseerd voor een betere conversie. Een mobiele gebruiker navigeert immers anders dan iemand achter een laptop/desktop.

ssl succesfactor website webshop

Beveilig je data via SSL

Geen versleuteling = penalty. Zeker voor een webshop is encryptie van data een must. Een SSL certificaat betekent dat de data (klant- en bestelinformatie) die over de lijn gaat niet in gevaar is om gekaapt te worden, omdat deze versleuteld wordt.
Een klant wilt deze beveiliging zien en Google ook! Je SSL certificering is van directe invloed op jouw ranking.

Er zijn verschillende encryptie niveaus van toepassing, afhankelijk van jouw type webshop. Doe je dit niet? Dan krijgt jouw winkelend publiek een waarschuwing en haken ze af. 

optimalisatie afbeeldingen succesfactor website webshop

Optimaliseer je afbeeldingen voor een betere SEO

Afbeeldingen spelen een belangrijke rol in jouw website of webshop. Een aantal factoren zijn van directe invloed op jouw ranking en je vindbaarheid:

  1. Laadsnelheid
    Een snelle laadtijd is altijd belangrijk, maar bij de zwaardere webshops met veel afbeeldingen des te meer. Hoe sneller je website inlaadt en producten laat zien, hoe beter de gebruikerservaring is. Je winkelend publiek is vrijwel altijd gehaast en wil in elk geval altijd snel en soepel kunnen handelen. Als jouw webshop de snelheid in het bestelproces niet optimaal is en deze hindert, bestaat de kans dat ze afhaken of een volgende keer bij een ander gaan kijken. Je kunt rekening houden met de afbeeldingen an sich, kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van een content delivery network (CDN).

  2. Bestandsgrootte
    Websites als www.tinyjpg.com en www.picresize.com kunnen helpen bij het kleiner maken van afbeeldingen, zonder kwaliteitsverlies.

  3. Bestandsbenaming en metadata
    Zorg voor trefwoorden in het pad naar je afbeeldingen en een goede benaming van je afbeeldingen zelf, bijvoorbeeld:
    /wp-uploads/2022/04/11387690_klein.jpg zegt niets over de structuur of afbeelding. Terwijl /afbeeldingen/groenten/peer_conference.jpg de nodige trefwoorden voorziet aan Google en jouw doelgroep. 
    Door gebruik te maken van de beschikbare Alt-tags bij je afbeeldingen, zorg je ervoor dat je afbeeldingen worden geïndexeerd naar de omschreven trefwoorden. Ook wordt deze tekst getoond als een afbeelding inlaadt en zijn text-to-speech readers je dankbaar voor deze omschrijvingen.

content is king succesfactor website webshop

Zorg voor interessante inhoud

Evident allicht, maar content is king. Van je homepage tot de omschrijving van je producten dien je ervoor te zorgen dat je bezoekers geboeid raken en geboeid blijven. Met mooie foto’s, de juiste informatie over je product en begeleidende content dat antwoord geeft op hun vragen zorg je ervoor dat je winkelend publiek zo lang mogelijk blijft hangen. Boeiende content nodigt bezoekers ook uit om nog eens terug te komen (loyaliteit).

Afhankelijk van je tone of voice richt je je het liefst direct tot de lezer en schrijf je wervend om de conversie (overgaan tot bestelling) te optimaliseren.  

  • Maak je kernwaardes en USP’s inzichtelijk op je homepage. Waarom moet men bij jou zijn?
  • Neem de bezoeker bij de hand. Begeleid je winkelend publiek door de stappen in jouw bestelproces.
  • Zorg ervoor dat je bezoekers terug willen komen. Raak verbonden met je publiek door nieuwsbrieven, social media, wishlists, follow ups en remarketing.

user centered succesfactor website webshop

Personaliseer de ervaring van je bezoekers

Door je aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte van de persoon en het bestelproces zo goed mogelijk te faciliteren, zorg je voor een goede gebruikerservaring. Bied je de bezoeker een unieke beleving en creëer een uniek aanbod wat past bij de voorkeuren, bestelgeschiedenis of wensenlijst, dan scoor je daarmee uiteindelijk het best! 

  • Gebruik een pagebuilder waarmee je zelf eenvoudig een pagina layout kunt optimaliseren en finetunen naar de bezoeker.
  • Zorg voor consistentie en herkenbaarheid over jouw diverse uitingen, je social media kanalen en in elke stap van het bestelproces. Daarmee borg je bij de shopper het gevoel van veiligheid en herkenning..  
  • Maak persona’s van jouw shoppers om een duidelijk beeld te krijgen van wie er bij jou langskomt en welke behoeftes er zijn.
  • Zorg voor leuke en passende followups en suggesties in de webshop en in de follow ups (bijvoorbeeld in mailings)..
  • A/B testen: meten is weten! Probeer kleine aanpassingen uit en registreer de reacties om te komen tot de beste presentatie en aanbod naar je bezoekers.
  • Zorg voor een goede organische 
  • Vraag om reviews. Meer reviews wekt vertrouwen, zorgt voor een betere beleving en veiligheid bij je bezoekers.

 

Hoe blijer jouw publiek, hoe meer bestellingen jij binnenkrijgt en daarmee borg je de groei van jouw webshop! Hopelijk helpen deze tips jou verder. Wil je verder sparren en ideeën uitwisselen over hoe je jouw webshop kunt innoveren. Bel of mail dan voor een afspraak!

Service

Werken wij al samen? Heb je een vraag of verzoek? Stuur een ticket in!

Nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

WordPress partner van InternetDiensten Nederland
SE Ranking partner van InternetDiensten Nederland
Sendible partner van InternetDiensten Nederland
VTiger partner van InternetDiensten Nederland
Joomla partner van InternetDiensten Nederland
Flippingbook partner van InternetDiensten Nederland
Hosted Power partner van InternetDiensten Nederland
Woocommerce webshop oplossingen via InternetDiensten Nederland
Magento webshop oplossingen via InternetDiensten Nederland
Tilaa partner van InternetDiensten Nederland
StackPath partner van InternetDiensten Nederland
Akeeba partner van InternetDiensten Nederland