Waarom Gen Z TikTok gebruikt als zoekmachine en hoe jij hierop kunt inspelen
Als je Gen-Z wilt bereiken, is TikTok natuurlijk onmisbaar in jouw communicatiestrategie. Het platform is razend populair onder deze doelgroep. Uit het ‘What’s Happening Online?’-onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok (2024) blijkt dat 53% van de Gen-Z’ers het platform gebruikt. Naar verwachting zal dit aantal gebruikers alleen nog maar toenemen in de komende jaren. Niet alleen omdat het platform wordt gebruikt om leuke en grappige filmpjes te bekijken, maar ook om een heel andere reden.
TikTok wordt namelijk veel gebruikt als zoekmachine door Gen-Z. Gen-Z gaat dus steeds vaker naar TikTok in plaats van Google om dingen op te zoeken. Inspiratie voor nieuwe kleding, een nieuwe vakantiebestemming of een lekker restaurant in Rotterdam – allemaal zaken waar talloze video’s over te vinden zijn op TikTok. Maar waarom gebruikt Gen-Z liever TikTok in plaats van Google? De kortere video’s zijn volgens hen informatiever en het is makkelijker om inspiratie op te doen, blijkt uit een onderzoek van Frankwatching (2024).
Als je op zoek bent naar een recept voor lasagne, krijg je op Google een lange lap tekst met misschien nog een paywall en wat advertenties. Als je op TikTok zoekt naar een recept voor lasagne, krijg je allemaal overzichtelijke video’s te zien van maximaal 60 seconden. Het is dus geen raadsel waarom Gen-Z de voorkeur heeft voor het platform als zoekmachine.
Hoe kun je inspelen op deze ontwikkeling?
Voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing via TikTok is deze trend erg relevant. Kijk eens goed naar je contentkalender en zie de mogelijkheden voor jouw content. Om gevonden te worden op TikTok, moet je rekening houden met de SEO-mogelijkheden van het platform. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld powerbanks verkoopt, moet je TikTok laten weten dat jouw content daarover gaat. Begin je video met de tekst “de beste powerbank voor vakantie”, maak gebruik van een voice-over, ondertiteling en gebruik de juiste hashtags in de caption.
Natuurlijk leent niet alle content zich om gezocht te worden, houd daar ook rekening mee. Probeer een goede mix te vinden tussen de content die je al maakt en nieuwe content die SEO-geoptimaliseerd is.
Bronnen:
https://www.frankwatching.com/archive/2024/07/06/hoe-gebruikt-gen-z-tiktok-als-zoekmachine/#:~:text=Onderzoek%20TikTok%20als%20zoekmachine&text=41%25%20van%20de%20gebruikers%20geeft,best%20een%20flink%20aantal%20dus.
https://zigt.nl/nieuws/het-altijd-ingewikkelde-mediagedrag-van-generatie-z